Doorfietsroute

Coevorden-Emmen

Om het fietsen meer te stimuleren willen Gemeenten, Provincie en Rijk zogenaamde doorfietsroutes aanleggen. Niet alleen bent u snel van A naar B, maar het is ook gezond, beter voor het milieu en goed voor de portemonnee.

Wat zijn doorfietsroutes?

Doorfietsroutes zijn directe verbindingen tussen woon-werklocaties, scholen en andere knooppunten. Via brede en herkenbare fietspaden kunnen fietsers snel, comfortabel en veilig grote afstanden afleggen. De route van Coevorden naar Emmen raakt de Rietlanden en is dus belangrijk voor ons. Er komen ook routes vanuit Borger en Klazienaveen, maar die “raken” ons niet.

Wat is de beste route?

Op basis van het al door de Gemeenteraad vastgestelde Fietsplan en na verkeerskundig onderzoek zijn voor iedere doorfietsroute meerdere varianten bedacht.

De aan te leggen fietspaden zijn maximaal 1,2x langer dan de afstand hemelsbreed, worden ”strak” aangelegd (1 soort wegdek, asfalt of beton) en ca 4 meter breed.
Tijdens een inloopbijeenkomst op 14 maart hebben we vanuit de Wijkvereniging bekeken hoe de doorfietsroute Coevorden-Emmen het beste kan gaan tussen de grotere kernen.

We hebben een eerste, voorzichtige, voorkeur uitgesproken voor de middelste, rode route (zie de foto hieronder, helaas onvolledig).

De route is helemaal langs de spoorlijn geprojecteerd en loopt van NS-station Coevorden, via de Rietlanden naar NS-station Emmen. Daarmee worden ook de meeste dorpen middels deze doorfietsroute “ontsloten”.

Denkt u mee?

Natuurlijk weten toekomstige gebruikers het beste waar je het beste langs kan gaan. Daarom vragen we u om mee te kijken naar en mee te denken over deze varianten. Als u mee wilt doen, neem dan contact op met Geert Huitema van de wijkvereniging. U treft hem iedere dinsdagmiddag vanaf 13:30 uur in De Valkenhof bij het inloop-uur van de wijkvereniging.

Wanneer zijn de doorfietsroutes definitief?

De inbreng via de inloopbijeenkomsten neemt de Gemeente mee in verdere onderzoeken en wordt één voorkeursroute per doorfietsroute gemaakt. Die kan dan worden bekeken tijdens nieuwe inloopbijeenkomsten. Naar verwachting neemt B&W in de zomer van 2023 een besluit hierover waarna het werkelijke aanleggen kan worden gepland. Vanwege de lengtes en kosten worden de (5) doorfietsroutes waarschijnlijk gefaseerd aangelegd.