Op maandag 14 oktober om half acht heeft een bestuurslid van de Wijkvereniging Rietlanden dit overleg bijgewoond. De wethouder Raymond Wanders, van Inkomen, Gezondheid, Beroepsonderwijs, Asiel en Integratie, Karin Orsel Locatiemanager COA gezinslocatie Wilhelmsweg en Hayat Ezzeroili Manager amc opvang Emmen gaven informatie over het besluit van het Emmer college om 50 opvangplekken te realiseren binnen de huidige COA-gezinslocatie (GLO) aan de Wilhelmsweg 85 in Emmen.

65 plekken op de locatie zullen omgebouwd worden tot 50 opvangplekken voor deze jongeren.

Het gaat om jongeren tussen de 15-18 jaar die zonder ouders of een ander meerderjarig familielid naar Nederland zijn gevlucht en hier asiel hebben aangevraagd. De jongeren worden 7 dagen per week en 24 uur per dag begeleid door COA-professionals ( een woonbegeleider, amc medewerkers en een gedragsdeskundige) Ook krijgen ze een voogd. Intentie vanuit het COA is om per 1 december 2024 te starten met de instroom van een kleine groep jongeren. Zodra de benodigde aanpassingen zijn gerealiseerd worden er 50 jongeren opgevangen.

Naar verwachting zal dit proces enkele maanden in beslag nemen. In Zweeloo is al eerder gestart met een groep jongeren in deze leeftijd. De begeleiding/ coaching is gericht op zelfredzaamheid. De jongeren worden eerst aangemeld via het IND in Ter Apel. Daarna begint voor hen de asielprocedure. De jongeren zijn leerplichtig en zullen ook naar school gaan. De basis in de eerste periode is taal. De begeleiding en coaching is verder gericht op competenties, variërend van de schoolvakken tot allerlei creatieve activiteiten op allerlei gebied, afhankelijk van de mogelijkheden van de jongeren. Tussentijds wordt de asielprocedure bekeken en een positieve of negatieve beschikking afgegeven.