Beide Rietplassen bieden samen prachtige mogelijkheden voor sportieve en recreatieve vaartochtjes. Zo hebben veel omwonenden een eigen bootje en werden de laatste jaren aan de Grote Rietplas diverse vaarverenigingen gevestigd. Denk aan de zeil- en kanovereniging, de roeivereniging en de basis van  “Reddingsbrigade Zuid-Oost-Drenthe”. Vanuit Woonpark Sandur opereert ook al jaren een kanoclub en de Kleine Rietplas kent sinds de aanleg al een kanoverhuurbedrijf.

Omdat het gebied geen verbindingen kent met ander open water is de rondvaart van ruim 5km, helemaal rond het vakantiepark, een belangrijke kwaliteit in het gebied.

In december ontdekte ondergetekende dat een projectontwikkelaar uit midden Nederland samen met een West-Nederlands ontwerpbureau een dam had ontworpen in deze vaarroute, die daar jarenlang zou moeten blijven liggen. Zie de afbeelding. Dit om de nieuwbouw van extra vakantiewoningen in diverse fases achter elkaar, mogelijk te maken.

Voor ondergetekende was dit even schrikken omdat hij een frequent kanovaarder is en hier bijna dagelijks zijn sportieve ronde maakt. Dus na het alarmeren van genoemde belanghebbenden werd direct draagvlak gevonden voor een gezamenlijk protest. Inmiddels is bij de gemeente bezwaar aangetekend tegen het op deze manier bereikbaar maken van het bouwterrein op het vakantiepark. Een handtekening is gezet door de vijf hierboven genoemde partijen plus beide aangrenzende wijkverenigingen. Het wachten is nu op een reactie van de gemeentelijke bezwarencommissie.

Getekend,

Fervent kanovaarder en plasaanwonende, Hans van Overbeek