Het is al weer even geleden, maar toch. . . . op donderdag 13 juni heeft een pup op de bult bij de kleine Rietplas tien weggegooide kauwgommetjes opgegeten. Het baasje is daarna met ‘m naar de spoedkliniek geweest wegens vergiftiging. Op de foto ziet u wat er uit zijn maag kwam. . . . . :
In kauwgom zit Xylitol en dat is zeer giftig voor honden en katten. Het leidt tot leverfalen en als je er niet snel bij bent uiteindelijk tot een zeer pijnlijke dood. De pup is er heel erg ziek van geweest (3x de maximale hoeveelheid Xylitol binnen gekregen) maar gelukkig waren ze er tijdig bij en is de pup hersteld
Oproep dus aan allen die aan de Rietplas genieten van de recreatieve faciliteiten: Laat geen uitgekauwde kauwgom slingeren en gooi het veilig weg, in een van de vele prullenbakken! Dat geldt overigens voor alles wat je niet mee terug naar huis wilt nemen. Laat geen troep en mogelijk ander gevaarlijk spul achter op het gras, op het strandje of in het gras.

Kauwgommetjes