Da’s mooi, maar hoe worden onze huizen dan verwarmd?

De Gemeente Emmen heeft hiervoor per wijk/dorp plannen gemaakt en wil in 5 gebieden gaan oefenen door samen met de inwoners een plan te maken. De Rietlanden is een van die oefen-wijken.

We zoeken bewoners die mee willen denken over hoe we dat gaan doen, “van het gas af”, en wat dan het alternatief is. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen uiteindelijk klaar is om van het gas af te gaan? Hoe zorgen we dat dat betaalbaar is? Hoe snel kunnen we overstappen op een andere warmtebron? Wie moeten we hier allemaal bij betrekken?

Een uitdagende zoektocht, waar we samen onze schouders onder gaan zetten.

U hoeft geen kennis te hebben van allerlei technieken. We zoeken juist mensen die weten wat in de wijk goed werkt. Dus voor;

• jonge- en oudere mensen,
• mensen met een eigen woning of een huurwoning,
• mensen die al veel gedaan hebben om te verduurzamen,
• mensen die zich afvragen hoe ze dit moeten gaan doen en hoe ze dit gaan betalen,
kortom, een zo goed mogelijke afspiegeling van de inwoners van de wijk.

De gemeente Emmen initieerde dit proces, de eerste info-bijeenkomst (voor een klein aantal velden) was in februari en wordt nu uitgerold naar de hele wijk.

Wilt u meedenken over de gasloze toekomst? Meld u dan aan bij de contactpersoon voor het Rietlanden-project, Geert Huitema. Dat kan met een mail naar  info@wijkverenigingrietlanden.nl. Geert is vanuit de wijkvereniging over dit project het aanspreekpunt van en naar de gemeente.

Op 6 juni is een volgend overleg met de gemeente gepland. Als u zich aanmeldt kunt u uw gedachten/mening daar al inbrengen. Samen maken we de energietransitie acceptabel, haalbaar en betaalbaar!

Wilt u alvast aan de slag in uw huis, maar weet u niet wat er moet gebeuren of waar mee te beginnen? Maak een afspraak met een energiecoach van de gemeente. Die denkt graag met u mee. Een afspraak kunt u maken via www.emmengeeftenergie.nl.