Ga naar de inhoud

Commissie bezwaren wijst verzoek tot doorvaaropening af 

Hans van Overbeek, 25 oktober 2024 Het vakantie-eiland in de Grote Rietplas krijgt er ruim 100 woningen bij. Om dit te realiseren ligt er straks 2,5 jaar lang, een dam tussen eiland en vasteland. Deze dam is volgens de aannemer nodig voor het vrachtverkeer naar de bouwplaats. De huidige brug zou het bouwverkeer niet aankunnen.

Een groep watersporters heeft via een bezwaarprocedure gepoogd om in die dam een kleine doorvaaropening vrij te houden. Dit verzoek is nu afgewezen. De gemeente en de bezwarencommissie zien niet, dat de huidige vaarroute om het vakantiepark, van steekhoudend openbaar belang is, en kiezen ervoor, om de projectontwikkelaar niet met meerkosten op te zadelen.

Die meerkosten zijn in de ogen van de bezwaarmakers echter peanuts in verhouding tot een omzet van ruim 50 miljoen euro (immers ruim 100 woningen á gemiddeld ruim 5 ton) Bezwaarmakers tekenden een ontwerp voor een metalen buis met een doorvaarbreedte van 4m en een vrije hoogte van 1,5m. Dat is de minimale maat waar de watersporters net mee uit de voeten kunnen, en waarmee tevens een veilige oplossing voor het vrachtverkeer mogelijk is. Zo’n buis is bij tenminste twee leveranciers zo uit de catalogus te bestellen. Beiden gespecialiseerd in veilige oplossingen voor een dergelijk doel. Wellicht spreken we dan qua investering over één á anderhalf promille omzetverlies? Dat zou het bouwplan toch iet hoeven tegenhouden? Zo redeneren de bezwaarmakers. Immers de watersporters hebben geen bezwaar tegen het bouwplan, maar alleen tegen het blokkeren van de openbare doorvaarmogelijkheid. Ook al is dat maar “tijdelijk”. “Deze huidige vaarroute is uniek in Emmen voor ons soort watersporters”. Immers de Emmense wateren als Oranje-kanaal of Slenerstroom zijn door de jaren heen steeds meer van allerlei blokkades voorzien. Het belang van de watersporters zou strijdig zijn met het belang van de projectontwikkelaar en omgeving, zo wordt gesteld.

Belangen in de regio zullen met een doorvaaropening echter alleen maar gediend zijn, en zeker niet geschaad. Hoogstens zal de winst van de belegger iets afnemen, maar dit zullen nauwelijks beleggers uit de regio zijn, daar Center-Parc’s internationaal reclame maakt met deze “zeer aantrekkelijke beleggingsobjecten”. Eén enkel midweekje huurderving op 50 jaar looptijd zou toch overbrugbaar moeten zijn? Zo redeneren de bezwaarmakers.

Waar het de watersporters namelijk om gaat, is de huidige mogelijkheid voor het kunnen rondvaren op de Grote Rietplas. Dit via een ca. 6 km lange attractieve en afwisselende vaarroute langs een natuurgebiedje, de rietkragen, de centrumvoorziening met horeca, de woonwijk, diverse strandjes, eilandjes, het vergeten “Zweedse landschaps-kunstwerk”, de schaapskudde bij de “Vuurvogel”, de accommodaties van de vaarverenigingen aan het“Watersportstrand” etc. Voor wie niet van varen houdt, zal dit alles hen niets zeggen. Voor wie er wel van houdt, betekent deze route ‘de trots van Emmen’.

Als de gemeente zegt: er blijft genoeg ruimte om elders op de plas, of heen en weer, te varen, zal voor velen toch de aantrekkelijkheid en de uitdaging in het varen verdwijnen, is de reactie van de Kanogroep, de Roeivereniging, Kanoverhuurder Coöperatief-Horecacentrum-KleineRietplas en de Wijkvereniging.

Toch jammer, voor een stad als Emmen, die ‘sport, gezond, bewegen’ hoog in het vaandel heeft staan. Waarom krijgt de “Veenvaart” met het gemotoriseerde vaarverkeer wél alle aandacht, en wordt deze sportieve kleinschalige vaarroute gewoon vergeten?

En 2,5 jaar is lang! En je hoeft zeker geen dure boot te hebben, om van dit alles sportief te kunnen genieten!