De werkgroep biodiversiteit heeft grote stappen gezet in het maken van plannen om de biodiversiteit van de Rietlanden te vergroten. De leden van de werkgroep hebben de wijk wandelend en fietsend in kaart gebracht en overal kleine stukjes groen gevonden waar de biodiversiteit vergroot kan worden door bloemen en kruiden in te zaaien en ook fruitstruikjes aan te planten in en rond openbare grasveldjes. Die plannen laat de werkgroep toetsen door Landschapsbeheer Drenthe. En we bespreken de plannen natuurlijk met de gemeente Emmen. De gemeente heeft voor elke wijk een budget beschikbaar om de plannen te realiseren. In de volgende nieuwsbrief, als de plannen besproken zijn en we precies weten wat wij, wanneer en waar, kunnen realiseren komen we hier op terug.

De gemeente vindt het belangrijk om zich in te zetten voor een duurzame en biodiverse omgeving. Dit jaar doet de gemeente mee met het “Maai Mei Niet” initiatief. In plaats van routinematig de publieke gazons, velden en bermen te maaien, wordt een deel van deze gebieden met rust gelaten. Door minder vaak te maaien krijgen bloemen de kans om te bloeien, wat op zijn beurt meer bijen, vlinders, andere insecten en vogels aantrekt. De gemeente heeft specifieke gebieden in elke wijk van de gemeente Emmen aangewezen als “kansrijk”. Ook voor de Rietlanden. Wil je weten waar? Zie https://experience.arcgis.com/template/aaa30d399a764a0b841644a201f7c82b/ (rode streepjes). Wil je meer weten over Maai Mei Niet of wil je deze maand meedoen? Kijk op de website van www.maaimeinietnederland.nl, op de Facebook-pagina https://www.facebook.com/profile.php?id=100064779303970 of op de site van de wijkvereniging https://wijkverenigingrietlanden.nl/bloeiende-bermen-in-de-gemeente-emmen/  en meld je aan om mee te doen. Wil je actief betrokken zijn bij de werkgroep biodiversiteit Rietlanden? Stuur een mailtje naar fritsvogt@gmail.com. Zij nemen dan contact met je op.